Dla rodziców
KONTYNUACJA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO NA ROK SZKOLNY 2024/2025
Link do systemu elektronicznego: https://nabor.pcss.pl/lodz
BAL KARNAWAŁOWY
Zapraszamy wszystkie dzieci na bal, który odbędzie się w naszym przedszkolu 13 lutego (wtorek). Prosimy rodziców o przygotowanie strojów karnawałowych dla swoich pociech.
Serdecznie witamy wszystkie dzieci oraz rodziców po wakacyjnej przerwie. Szczególnie ciepło witamy te przedszkolaki, które od września po raz pierwszy przekroczą progi naszej placówki rozpoczynając nowy etap edukacji.
Wszystkim naszym przedszkolakom życzymy samych pogodnych dni, wiele nowych przyjaźni i duuużo radości!
Jak ułatwić dziecku adaptacje w przedszkolu? Mamy kilka propozycji:
- przygotuj dziecko: mów o przedszkolu, pokaż plac zabaw;
- mów językiem pozytywów: życz dziecku dobrej zabawy w przedszkolu, miłego dnia, zachęć do zbudowania wielkiej wieży z klocków. Unikaj komunikatów, które budują strach albo przekonanie, że przedszkole to nieprzyjemne, groźne miejsce: “Nie bój się”, “Przykro mi, ale muszę iść”, “Dasz sobie radę”, unikaj smutnego, rozżalonego tonu – staraj się przenieść na dziecko entuzjazm, pozytywne emocje, radość;
- daj czas: na rozmowę przed przedszkolem, na uspokojenie się w domu, na wybranie zabawki do przedszkola, spokojne ubranie się, na zapomnienie czegoś z domu i powrót po to, jednak staraj się przed samym wejście do sali załatwić sprawy w miarę szybko: pożegnaj się z dzieckiem, przekaż je nauczycielowi, idź – nie obawiaj się, wszystko będzie dobrze;
- stopniuj czas pobytu dziecka w przedszkolu – na początku niech dziecko spędza w przedszkolu tylko kilka godzin, z czasem – możesz to zmienić, jeśli dziecko będzie się czuło komfortowo;
- dotrzymuj umów, nie oszukuj: nie uciekaj, gdy coś odwróci uwagę dziecka, nie oszukuj “Pójdę do samochodu i zaraz wracam” – dziecko Ci ufa, dzięki temu, czuje się bezpiecznie – niech tak zostanie;
- buduj rutynę poranną: dzięki temu unikniecie wielu stresów, dziecko będzie wiedziało co zaraz nastąpi i będzie na to lepiej emocjonalnie przygotowane, możecie np. żegnać się zawsze w ten sam sposób “Buziak, przytulas i czas na zabawę!”
- daj dziecku “kawałek domu” – dzięki ulubionej zabawce dziecko poczuje się lepiej;
- zaufaj nauczycielowi.
W dniach 15.05- 09.06.2023 w naszym przedszkolu realizowaliśmy projekt „W zielone gramy, matematykę kochamy”. Na jego realizacje otrzymaliśmy dofinansowanie z mFundacji Mbanku. Za otrzymane fundusze zakupiliśmy pomoce dydaktyczne i artykuły papiernicze niezbędne do przeprowadzenia zaplanowanych działań dydaktycznych.
Główne cele projektu to:
- wzbogacenie wiedzy dzieci o środowisku przyrodniczym;
- kształtowanie wrażliwości na naturalne piękno i zasobność lasu;
- wielozmysłowe poznawanie środowiska przyrodniczego;
- kształtowanie u dzieci postawy proekologicznej;
- kształtowanie umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo-zadaniowych;
- rozwijanie kompetencji matematycznych dzieci.
W ramach projektu zostały przeprowadzone następujące działania:
- zajęcia dydaktyczne we wszystkich grupach, prowadzone w blokach tematycznych;
- zajęcia dydaktyczne w ogrodzie przedszkolnym;
- konkurs plastyczno-techniczny dla dzieci i rodziców „Drzewa to nasze skarby”;
- wystawa prac plastycznych w ogrodzie przedszkolnym podczas Pikniku Rodzinnego;
- wystawa prac plastycznych w Bibliotece Miejskiej Filia nr 28.
W prowadzone działania zaangażowane były wszystkie nauczycielki i grupy. Zajęcia były dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci. Dzieci doskonaliły swoje umiejętności z zakresu edukacji matematycznej jednocześnie zgłębiając wiedzę dotyczącą lasu, drzew, zwierząt zamieszkujących to środowisko oraz ekologii.
Zasady zapisów na opiekę wakacyjną 2023.
W naszym przedszkolu w grupie III od 17 kwietnia do 31 maja realizowany będzie Projekt „ABC Empatii”. Projekt będzie realizowany na podstawie książki „ABC EMPATII, BO WSZYSCY JESTEŚMY TACY SAMI” W. Czepczyńskiego, Ż. Kupczyk, K. Muzyka- Jacheć. Realizacja projektu ma przybliżyć i wyjaśnić dzieciom często dla nich niezrozumiałe, wykraczający poza granice ustalonych zasad zachowania. Ukształtować pozytywne postawy społeczne u dzieci, a także zwiększyć świadomość w zakresie funkcjonowania osób z niepełnosprawnością. Pokazać świat, wytłumaczyć językiem dziecka, że wszyscy jesteśmy tacy sami, niezależnie od stanu zdrowia i mamy takie same potrzeby, plany, marzenia oraz wyjaśnić różnice w sposobie funkcjonowania.
Dzieci poprzez słuchanie opowiadań, pogawędki, zabawy, prace plastyczne, karty pracy będą uczyły się empatii i zrozumienia, a historia Zosi i Maksa oraz ich przyjaciół – Alicji, Eryka, Tomka, Kai i wielu innych przybliżą funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością, aby na koniec każde dziecko wiedziało, że (na pozór) różnimy się od siebie, a WSZYSCY JESTEŚMY TACY SAMI.
W roku szkolnym 2021/22 nasze przedszkole realizowało projekt „Programujesz i rozumiesz” finansowany z grantu przyznanego nam przez MFundacje mBanku.
Dzięki otrzymanym funduszom we wszystkich grupach pojawiły się roboty, a dzieci mogły uczestniczyć w zajęciach wprowadzających je w świat programowania.
Aby zaprogramować robota dziecko musi myśleć kilka ruchów na przód, uważnie obserwować tor poruszania się robota, orientować się w przestrzeni niezależnie od kierunku jazdy DOCa. Doskonali zdolność logicznego myślenia i inteligencje przestrzenną. Dziecko wprowadzane jest w metody pracy programistów i określone sposoby postępowania ze złożonym problemem, który dzielony jest na mniejsze fragmenty. W trakcie zabawy uczy się ono na błędach, koryguje je, wykonuje zadania stopniowo i cierpliwie. W celu wykonania zadania musi liczyć pola, rozróżniać kolory, dźwięki, litery itd. Zabawa w trybie gry, oraz praca zespołowa i w parach rozwija także zdolności społeczne. Robot w trakcie zabawy wydaje polecenia, mówi dzieciom że się nudzi, zachęca do wykonania zadań co motywuje dzieci do działania.
Bloki tematyczne zrealizowane we wszystkich grupach:
Rozwijanie orientacji w przestrzeni
Podczas zabaw dzieci utrwaliły znajomość nazw części ciała i kierunków, kształtowały i doskonaliły umiejętność poruszania się w przestrzeni w określonych kierunkach. Dzieci zostały także zapoznane z zasadami działania robota i sposobem jego programowania, oraz poruszania się po planszy. Zadania stawiane przed dziećmi w ramach proponowanych zadań były oczywiście dostosowane do ich możliwości. Robot w grupach młodszych miał do pokonania zdecydowanie prostsze trasy.
Dostrzeganie rytmów i regularności.
W trakcie zajęć dzieci wykonywały zadania związane z dostrzeganiem rytmów i regularności. Przy pomocy robota, któremu planowały i programowały trasę zdobywały w odpowiedniej kolejności ilustracje i układały je kontynuując rozpoczęty przez nauczycielkę rytm.
Liczenie i przeliczanie, klasyfikowanie
Uczestnicząc w zajęciach dzieci przeliczały i klasyfikowały liczmany, a także rekwizyty. Programowały robota w taki sposób, aby dotarł do pola, na którym znajdowała się właściwa liczba elementów lub ilustracja przedmiotu potrzebna w procesie klasyfikacji.
Doskonalenie intuicji geometrycznej.
W trakcie zajęć dzieci wykonując poszczególne zadania doskonaliły umiejętność rozpoznawania i nazywania figur. Doskonaliły spostrzegawczość, rozwijały intuicje geometryczną, a także kreatywność.
Zapoznanie z zapisem graficznym cyfr.
Dzieci uczestnicząc w zajęciach doskonaliły umiejętność rozpoznawania cyfr i liczb w zależności od ich możliwości, a także umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
Zadania tekstowe.
Dzieci ze starszych grup rozwiązywały zadania tekstowych na miarę swoich możliwości, a przy pomocy robota tworzyły do nich ilustrację lub układały działania.
W ramach projektu w naszym przedszkolu przeprowadzono również konkurs plastyczno-techniczny „Robot moich marzeń”, w którym dzieci brały udział wraz z rodzicami. Przedszkolaki miały okazję przekazać wiedzę zdobytą na zajęciach rodzicom i dziadkom. Odbyła się także Rada szkoleniowa „Matematyka w przedszkolu”.